CHARLIE NYRJAE

Vem Sponsrar Barnarbete

Publicerad 2009-12-18 14:03:42 i Allmänt,

Nu är det snart jul. Och vart jag en vänder mig om springer det folk med klappar i famnen, stressade blickar och de alla är påväg, påväg att göra sitt bästa köp, ett kap.
Man jämför priser, jämför butiker och tillslut står man där i kassan och drar kortet och tror att man gjort nått gott.
Men för vem?
Kassörskan? Butiksägaren? Inköparen? Leverantören? Industriarbetarna?
Javisst kan jag förstå att man vill visa uppskattning för nära och kära, men vem har bestämt att det ska vara genom prylar?
Varför kan vi inte ge varandra exempelvis tid, utbyta lärdommar och höra på varandras historier.

vem lurar vi egentligen? Jo barnen! De får från första stund uppleva julen som en magisk dag då man får klappar! Till slut handlar allt enbart om vad man ska få, och slutligtvis tar de förgivet att man ska få saker/prylar/ting på självaste julafton. Vilket barn vet att vi firar jesu födelse, eller låt mig formulera om mig.
Vilket barn/tonåring bryr sig om att det är de vi firar?

För tänk på allt som händer omkring oss i världen, alla dessa barn som sitter och tillverkar leksakerna du sedan ger till ditt eget barn, alla arbetarna som färgar tyget vi klär oss i och alla bönder som jobbar långt över 40 timmar i veckan. Då känns det helt plötsligt inte lika kul att stödja butiksägarna med rekordsifror kring jul. Allt vi handlar nuförtiden har ett sånt otroligt lågt värde att så fort det kommer något nyare och fräsigare så är den gamla varan glömd.

Kom ihåg det här när du sitter där runt julbordet, hur lyckligt lottad du är som har familj, vänner, barn och tak över huvudet, att du kan äta dig mätt varenda dag, att du har en egen säng att sova i om natten, att du tillhör
den rika västvärlden där det bor  omrking 20 procent av världens befolkning. Men denna del av världen förbrukar 86 procent av världens resurser.

Om du som jag vill göra skillnad kan du gå in http://fralsningsarmen.nnab.net/ och skänka en valfri summa.

Tack och hej

Kommentarer

Postat av: Piia

Publicerad 2010-01-05 07:35:44

Jag tror att många firar jul mest för att ha familjen samlad nu för tiden.

Postat av: charlie

Publicerad 2010-01-05 08:09:59

Ja kanske när de är i vår ålder. Men tänk alla barnfamiljer. Föresten Grattis till nya jobbet :D

Postat av: Paco

Publicerad 2011-02-21 17:44:05

bra artikel eller vad man kallar det.

folk tänker inte på att vi kan köpa massor med billiga saker på bekostnad av u länder.

eller om dom som tillverkar varaorna arbetar under schyssta förhållanden.



har inte tänkt på att vi "lurar" barnen bli matriella och giriga under julen.

men å andra sidan så bryr jag mig inte om julklappar direkt =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Charlie

Hej! jag studerar till förpackningsdesigner på Broby Grafiska en yrkesutbildning. Jag flyttade från Stockholm till Sunne som är sveriges minsta stad (överdrift) för att studera. Jag har studerat grafisk design i flera år och hoppas på att det här ska vara sista omgången innan jag kan få arbeta inom yrket. Tycker extra mycket om små söta kaniner,bakelser, och mackor i tusental. Frågor, kärleksbrev och annat ni undrar över kan ni skicka till charlienyrjae at gmail.com

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela